نگاهی به پراکندگی جغرافیایی خریداران خودرو تا پایان آذرماه
اغلب مردم از بورس کالا خودرو خریدند
پراکندگی جغرافیایی خریداران خودرو در بورس کالای ایران از ابتدای عرضهها تا پایان آذر امسال نشان میدهد که مردم از همه ۳۱ استان کشور اقدام به خرید خودروی سواری و وانت و کامیون کردهاند که این آمار بیانگر آشنایی نسبی مردم با روند خرید از بورس است که با رشد عرضهها این آشنایی نیز تقویت میشود.
به نقل از اقتصاد آنلاین، جزئیات فروش خودرو در بورس کالای ایران از اوایل عرضه تا ۳۰ آذر نشان میدهد که در مجموع ۱۷ هزار و ۷۶۶ دستگاه خودرو در بورس کالای ایران فروخته شد که به تفکیک سهم خودروهای سواری ۱۶ هزار و ۳۱۷ دستگاه، کامیون ۲۸۲ دستگاه و وانت یک هزار و ۱۶۷ دستگاه بود.
پراکندگی جغرافیایی خریداران خودرو در بورس کالای ایران نشان میدهد که به ترتیب بیشترین خریداران خودرو از استان تهران با ۳۶ درصد (معادل خرید ۶ هزار و ۲۶۰ دستگاه)، استان اصفهان با ۸ درصد (یک هزار و ۵۵۶ دستگاه) و استان خراسان رضوی با ۸ درصد (یک هزار و ۳۶۷ دستگاه) بودهاند.
همچنین استان فارس با ۶ درصد (یک هزار و ۱۵۷ دستگاه) و آذربایجان شرقی با ۵ درصد (خرید ۸۳۷ دستگاه) در رتبههای بعدی خریداران خودرو در بورس کالای ایران قرار گرفتند.
نزدیک به ۳۷ درصد (معادل خرید ۶ هزار و ۵۸۹ دستگاه) از خریداران خودرو در بورس کالا نیز از سایر استانها در سراسر کشور بودند که به ترتیب از رده ششم تا سی و یکم به آذربایجان غربی، البرز، کرمانشاه، مرکزی، همدان، اردبیل، کرمان، زنجان، خوزستان، قم، مازندران، چهارمحال و بختیاری، قزوین، سمنان، یزد، لرستان، گلستان، بوشهر، ایلام، گیلان، کردستان، خراسان جنوبی، هرمزگان، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان اختصاص دارند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
هیچ یک از نمایندگان با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت نکرده و نخواهند کرد
حجتالله فیروزی گفت: مجموع نمایندگان مجلس بر اصل عرضه کالاها از جمله خودرو در بورس کالا اعتقاد کامل دارند و به دنبال آن هستند که خودرو در فضای شفاف عرضه و تقاضا به دست مصرفکننده واقعی رسیده و مسیر رقابتی شدن را به درستی طی کند. حجتالله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از نمایندگان نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا دچار چند صدایی شدهاند، عنوان کرد: هیچ یک از نمایندگان با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت نکرده و نخواهند کرد.
وی با بیان اینکه بورس کالا ظرفیتی برای رقابتی شدن کالاها است، افزود: بهطور قطع بورس کالا زمینه را برای کشف قیمت، شفافسازی، جلوگیری از رانت و واقعی کردن قیمتها و مهمتر از همه توجه به کیفیت کالا فراهمتر کرده است و هیچ نمایندهای مخالف موارد یاد شده نیست.
این نماینده مجلس در ادامه اظهار کرد: مجموع نمایندگان مجلس بر اصل عرضه کالاها از جمله خودرو در بورس کالا اعتقاد کامل دارند و به دنبال آن هستند که خودرو در فضای شفاف عرضه و تقاضا به دست مصرفکننده واقعی رسیده و مسیر رقابتی شدن را به درستی طی کند.
فیروزی ادامه داد: پیشنهاد نمایندگان بر عرضه بیشتر خودرو در بورس کالا است که امیدواریم با حمایتهای دولت و مجلس، گامهای مثبت و بهتری بهمنظور عرضه خودرو در بورس کالا صورت بگیرد.
در گفتوگوی «ایران» با کارشناسان بازار سرمایه مطرح شد
عرضه خودرو در بورس کالا، صنعت را از خطر ورشکستگی نجات داد
سیاستهای شورای رقابت طی 10 سال گذشته یک صنعت ورشکسته را به جای گذاشت
سعید رشیدینوبندگانی خبرنگار
عرضه خودرو در بورس کالا تصمیمی بود که از طرف کارشناسان و مسئولان اقتصادی کشور مورد تأیید قرار گرفت و به گفته اکثر کارشناسان، نهتنها توانست شفافیت را در بازار خودرو افزایش دهد و رانت ناشی از شکاف قیمت را در بازار از بین ببرد، بلکه باعث شد صنعت خودرو نیز از خطر ورشکستگی نجات یابد و خروج کالاها از فرایند قیمتگذاری دستوری، سرمایهگذاری در این صنعت را تشویق کند.
از نظر کارشناسان، ورود خودرو به بورس کالا در قدم اول به بهبود شرایط خودروسازان و کل صنعت کمک خواهد کرد و در قدم بعدی، با افزایش عرضهها و ورود خودروهای وارداتی به بازار میتوان قیمتها را نیز کنترل کرد و بازار را به تعادل رساند.
آیا عرضه خودرو در بورس کالا تا به اینجای کار موفق بوده است؟ و تا چه میزان اهداف پیشبینی شده برای این عرضهها محقق شده است؟ ما این سؤالات را با کارشناسان بازار در میان گذاشتهایم که پاسخ آنها در ادامه از نظر میگذرد.
بورس کالا باید در مسیر نظمدهی بیشتر به خودروسازان گام بردارد
سیدمحمدپور سید آقایی
کارشناس بازارهای مالی
از آنجایی که انتقال عرضه خودرو به بورس کالا باعث شد تا سود ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار به جیب خودروسازان برود؛ میتوان عرضه خودرو در بورس کالا را موفق دانست. اما از طرفی باید بورس کالا از نظر قدرت تأثیرگذاری طوری عمل کند که بتواند در فرایند فروش و تحویل خودرو از طرف خودروسازان نظم ایجاد کند تا در ادامه بتوانیم از این طریق امیدوار به سامان یافتن بازار باشیم.
درواقع اگر تنها هدف عرضه خودرو به بورس کالا، شناسایی قیمت و کسب سود بیشتر باشد، توفیق چندانی برای بازار بهدست نخواهد آمد و باید بتوان از طریق بورس کالا نظم را به بازار بازگرداند. برای بازگرداندن نظم و کارآیی بیشتر بازار خودرو در بورس کالا در گام اول لازم است، بورسکالا تضامین لازم را از فروشندگان اخذ کند تا در صورتی که فروشندگان به تعهدات خود عمل نکردند بتوان به سرعت در مقابل ضرر و زیان خریداران اقدام کرد و نیاز نباشد برای احقاق حق خریداران یک فرایند طولانی طی شود. در گام دوم نیز نیاز است، فاصله زمانی عرضه تا تحویل خودرو کاهش یابد و تازمانی که تحویل خودرو با فاصله 3 ماه از عرضههای صورت گرفته، انجام پذیرد نمیتوان امیدوار بود شکاف بین قیمتهای بازار سنتی و بورس کالا کم شود زیرا در فرایند قیمتگذاری، عواملی مانند تغییرات ارزش پول و همچنین سود مسکوک ماندن پول نیز دخیل میشود. بر این اساس بهنظر میرسد تا زمانی که عرضه خودرو به تحویل آن نزدیک نشود، حتی با افزایش تعداد خودروهای عرضه شده نیز نمیتوان شکاف قیمت بورس کالا با بازار آزاد را کنترل کرد. در کنار این موارد نیاز است تا بورس کالا در صورت عدم انجام تعهدات از طرف فروشندگان، جلوی عرضههای بعدی آنها را بگیرد تا از این طریق بتواند این شرکتها را برای انجام تعهداتشان تحت فشار قرار دهد.
از طرفی، با توجه به این موضوع که مشتریان خریدار در بورس کالا تنها یک بار میتوانند اقدام به خرید خودرو کنند، از زمان شروع عرضه خودرو در بورس کالا شاهد همکاری بسیار خوب کارگزاریها، بانکها و بورس کالا بودهایم. این نهادها، با وجود زحمت زیاد، تمام تلاش خود را برای انجام معاملاتی شفاف و موفق کردهاند. در خصوص مرجع قیمتگذاری خودرو نیز باید توجه داشت که یکی از فواید ورود خودرو به بورس کالا این بود که بحثهای سیاسی در فرایند قیمتگذاری تأثیر خود را از دست داد و قیمتگذاری خودرو عملاً به فرایند عرضه و تقاضا سپرده شد. در واقع مسیر طی شده در فرایند عرضه خودرو در بورس کالا باعث شد تا اهمیت قیمتگذاری از طرف رگولاتور از بین برود و مهم نباشد که قیمت پایه محصولات به چه شکل و توسط کدام ارگان تعیین میشود.
رویکرد وزارت صمت در مواجهه با صنعت خودرو بهتر از شورای رقابت
روحالله فرهادی کارشناس بازارهای مالی
تا قبل از این تولید خودروسازان با زیان روبهرو بودند اما با شروع عرضههای موفق خودرو در بورس کالا، این شرکتها توانستند به سرعت زیان خود را کاهش دهند و این موضوع در بازار سهام نیز منجر به افزایش استقبال از سهام خودروسازان و بهبود وضعیت کلی آنها از نظر بازار سهام و از نظر فعالیتهای عملیاتی شد.
در مجموع عرضه خودرو توانست انگیزه سرمایهگذاری را به صنعت خودرو بازگرداند و از این رو باید اجازه دهیم با عرضه خودرو در بورس کالا این صنعت مجالی برای بهبود شرایط خود پیداکند. در ادامه میتوان با افزایش تعداد خودروهای داخلی و خارجی عرضه شده در بورس کالا، قیمتگذاری را نیز کنترل کرد و قیمتها را در حد معقولی که برای خریدار و فروشنده مورد قبول باشد نگاه داشت.
در این خصوص باید توجه داشت که افزایش قیمت خودرو طی ماههای اخیر کمتر ناشی از معاملات داخل بورس کالا بوده و این افزایش قیمتها از شرایط بیرونی مانند نوسانات نرخ ارز و سایر عوامل سیاسی و اقتصادی تأثیر پذیرفته است و حتی میتوان گفت که اگر در این مدت خودرو در بورس کالا عرضه نمیشد و فرایند خرید و فروش را به بازارهای سنتی میسپردیم، امروز قیمت خودرو بالاتر از قیمتهای عرضه شده در بورس کالا به دست مصرفکننده نهایی میرسید.
همچنین در خصوص فرایند قیمتگذاری نیز به نظر میرسد رویکرد وزارت صنعت معدن و تجارت در مقایسه با شورای رقابت بهتر بوده است و بازگرداندن فرایند قیمتگذاری به شورای رقابت یک گام به عقب محسوب میشود.
یک دهه کار را به شورای رقابت سپردیم و یک صنعت ورشکسته را به ما تحویل دادند و بخش مهمی از زیان انباشته بالای به وجود آمده در صنعت خودرو حاصل کار این شورا طی سالهای گذشته بوده است.
در ادامه نیز سعی شد زیان انباشته خودروسازان از طریق افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییهای ثابت جبران شود که جز انتقال اثر تورم به صورتهای مالی این شرکتها هیچ نتیجهای نداشت.
در آخر ذکر این نکته لازم است که هرچند خودرو نباید بهعنوان کالای سرمایهای وارد بورس کالا میشد، اما این کالا تا قبل از آن نیز در بازارهای سنتی به عنوان یک کالای سرمایهای شناخته میشد و بهتر است تا زمانی که شرایط لازم برای فروش منصفانه در بازارهای سنتی ایجاد نشده، فروش این کالا از طریق بورس ادامه یابد و از این طریق رانت ناشی از شکاف قیمتها از بین برود و شفافیت در خرید و فروش خودرو افزایش یابد.
مدیر عملیات بازار بورس کالا:
عرضه خودرو در بورس ادامه دارد
مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران گفت: عرضه خودرو در بورس کالا مغایرتی با هیچ قانون بالادستی ندارد و طبق مصوبات شورایعالی بورس ادامه پیدا میکند. به گزارش ایرنا از بورس کالا، عباس یعقوبی به تداوم عرضه خودرو در بورس کالا اشاره و اعلام کرد: در این میان اصلیترین شرط بورس برای عرضه خودرو، افزایش تعداد عرضه، زمانبندی مشخص و تضمین تحویل بموقع آن بوده که با سرعت با همکاری دستگاههای ذیربط و خودروسازان در حال انجام است. وی اظهار داشت: با ثبت معامله بیش از ۲۵ هزار دستگاه خودرو در بورس، مصرفکنندگان معادل ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان موفق به خرید خودرو ارزانتر از بازار غیررسمی شدهاند و بهعبارتدیگر این مقدار از جیب دلالان خارج شده است.
قرمز پوشی شاخص کل بورس در آخرین روز هفته
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز (چهارشنبه، ۱۴ دیماه) با ۱۲ هزار و ۱۹۶ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۵۷۹ هزار واحدی ایستاد.
شاخص هموزن با ۲ هزار و ۲۱۷ واحد کاهش به ۴۷۳ هزار و ۱۹۹ واحد و شاخص قیمت با یک هزار و ۳۱۹ واحد افت به ۲۸۱ هزار و ۵۷۹ واحد رسید.
شاخص بازار اول، ۱۰ هزار و ۱۶۴ واحد و شاخص بازار دوم، ۲۰ هزار و ۷۵۴ واحد کاهش را ثبت کردند. دیروز در معاملات بورس تهران، بیش از ۱۳ میلیارد و ۵۴۴ میلیون سهم، حقتقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۳ هزار و ۱۹۶ میلیارد ریال معامله شد. همچنین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۷۳۴ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۳۱۸ واحد، بانک پارسیان (وپارس) با ۲۸۷ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۲۷۷ واحد، بانک صادرات ایران (وبصادر) با ۲۳۲ واحد و بانک تجارت (وتجارت) با ۲۱۱ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشت.
بر پایه این گزارش، دیروز نماد ایران خودرو (خودرو)، گسترش سرمایهگذاری ایران خودرو (خگستر)، سایپا (خساپا)، بانک تجارت (وتجارت)، بانک ملت (وبملت)، بورس کالای ایران (کالا) و شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی (شستا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروههای صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۲۸ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۲ هزار و ۱۳۵ میلیارد ریال دادوستد شد.
آخرین وضعیت شاخص فرابورس
شاخص فرابورس نیز دیروز بیش از ۱۶۱ واحد کاهش داشت و به ۲۰ هزار و ۲۱۵ واحد رسید.
در این بازار بیش از ۶ میلیارد و ۴۳۹ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات دیروز فرابورس بیش از ۳۰۱ هزار و ۵۹۲ نوبت بود.بانک دی (دی)، مدیریت سرمایهگذاری کوثر بهمن (وکبهمن)، فرابورس ایران (فرابورس) و قاسم ایران (قاسم) تأثیر مثبت بر این شاخص داشتند. در ادامه بیمه پاسارگاد (بپاس)، پلیمر آریاساسول (آریا)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، مدیریت انرژی تابان هور (وهور)، بهمن دیزل (خدیزل)، بیمه کوثر (کوثر)، شرکت سرمایهگذاری صبا تأمین (صبا)، پالایش نفت شیراز (شراز) و سنگ آهن گهرزمین (کگهر) تأثیر منفی بر این شاخص داشتند.